Přiznání profesionálního zloděje aut
Martin je součástí zkušeného gangu autokrádeží. Podobně jako jeho spolupracovníci klade velký důraz na ochranu svého soukromí. Jak by také ne, když se pohybují ve sféře, kde se točí miliony. Přechod z luxusu do stísněných prostor policejní cely není výhled, který by jakékoli lákalo. "Jestli jste dobří, za rok si vyděláte na dům a luxusní auto - ovšem legální, protože pouze nerozumný jedinec by si vystavoval pozornost ježděním v kradeném vozidle.
Nicméně, je nutné se držet tohoto obchodu maximálně tři až čtyři roky. Poté začnete být příliš známí, lidé si vás začnou spojovat s vaší činností a je jen otázkou času, kdy se vše obrátí proti vám. Málokdo však tímto směrem skončí. Jedná se o natolik lukrativní byznys, že všichni s radostí pokračují," připouští Martin.
Stejně jako regulérní podnikání, tak i krádeže automobilů se vyvíjejí. Martin to ví přímo z první ruky: "V minulosti to bylo neorganizované, z ciziny se dovezeno prakticky cokoliv. Nyní se krade na zakázku. Zákazník si přesně určí, jakou chce barvu, model, stáří, počet najetých kilometrů atd. Je to pro ně výhodné. Chtěli byste třeba nejnovější model golfa? Z autokrádeže jej získáte za 50 tisíc korun, dalších 50 tisíc vás bude stát za doklady a 20 tisíc za úpravy, díky kterým nebude nic podezřelé. A tak auto, které má cenu půl miliónu, můžete mít za 120 tisíc." Zloději jsou přitom schopni ukrást prakticky cokoliv. Samozřejmě, s výjimkou automobilů, které mají v naší zemi jen několik málo zástupců. "Máte zájem o BMW 850 CSi se speciálním vstřikovacím systémem? Ani to není problém! Oficiálně, zdůrazňuji oficiálně, jsou u nás dvě takové vozy, jeden z nich vlastní lékař na pražské Bulovce. Stačí, když se v branži trochu vyznáte, zajdete do správného bazaru na pražské Skalce, zeptáte se na správnou osobu a ta vám řekne, kdy si pro vůz přijít s nákladním vozem."
Martinův gang disponuje specialisty na přímé krádeže aut. "Existuje mnoho metod, jak se zmocnit vozu. Nejjednodušší, ale nejméně sofistikované jsou metody jako rozbít okno dlažební kostkou nebo vyháčkovat zámek, tyto ale upřednostňují pouze amatéři. Odborníci preferují metodu přes klíč. Auta vyráběná do poloviny devadesátých let měla tradiční klíče se zoubky na povrchu, takže stačí najít například vhodného golfa a jednoduše mu vytáhnout zámek. Jeden z kolegů bdí nad tím, zda se v okolí nevyskytuje policie nebo majitel vozu. Další kolega přenese zámek do auta stojícího nedaleko, kde sedí odborník, který z přineseného polotovaru klíče rychle vyrobí nový. Celý tento proces trvá maximálně tři minuty. Poté se hned vydáte na cestu, samozřejmě s platnými poznávacími značkami a doklady. Pokud by vás přeci jen hlídka zastavila, stačí říct, že se někdo pokusil dostat do vašeho auta a vytrhl vám zámek. Kontroly motorových čísel v noci ze strany policistů jsou téměř neslyšené." S novějšími typy klíčů, které mají zoubky zabudované do těla klíče, je to složitější. "U těchto vozů se často využívá metoda přes centrál. Za vytipovaným vozem je druhé auto, ve kterém sedí člověk s čtečkou. Toto speciální zařízení umí načíst kód centrálu vybraného vozu. Po odchodu majitele je vůz odblokován upravenou vysílačkou, často i s imobilizérem. A jste uvnitř. Startování se dá provést různými způsoby. Můžete například odšroubovat závit spínačky a nastartovat dvoukorunou mincí. Nebo nafoukat do zámku dusík, praštit do něj a zámek se rozpadne. Pak už stačí zručnému elektrikáři jen pár vteřin na to, aby nastartoval a odjel."
Dusík je také účinným prostředkem pro překonání tradičních mechanických zabezpečovacích zařízení, jako je zamykání zpátečky. "Použijete dusík, který sice není v prodeji, ale lze ho snadno zakoupit v drogerii, lehnete si pod auto a postříkáte zamykání zspodu. Pak se ozve lehké prasknutí a je to. Stejně tak můžete postupovat s pákou na volantu." Přesto to neznamená, že by zamykání zpátečky bylo neefektivní. "Pokud mám na výběr mezi dvěma auty, jedno se zamykáním a druhé bez něj, vždy si vyberu to bez něj. Je to o počtu zabezpečovacích zařízení, které je třeba překonat. Máte méně práce a jste rychleji pryč." Dusík se také používá v případech, kdy je vůz střežený na dálku bezpečnostní agenturou. "Auto musí vydat signál, musí si pípnout. A je naše. Stačí na štěnici naprat kvanta dusíku a všechno to popraská." Dalším zařízením, které je třeba překonat, bývá alarm. "To je legrace. Vyberete si například BMW, otevřete násilím kapotu, vezmete kleště a odcvaknete sirénu. Ona si sice třikrát houkne, ale pak zmlkne. Lidé si zanadávají a je to. Schovávat se během sirény? To je nesmysl. Čím více se skrýváte, tím více upoutáváte pozornost. Někdy je jednodušší nechat majitele vozu, aby si alarm vypnul sám a usnadnil vám tak cestu. Stačí mu každých třicet minut kopnout do kola a spustit sirénu. Garantuji vám, že majitel auta je po pár hodinách tak otrávený, že alarm skutečně vypne." A co když jsou zabezpečovací zařízení tak promyšlená, že jejich překonání vyžaduje nebezpečně mnoho času? "Pak je nejlepší mít u sebe pět tisíc a zavolat odtahovku, protože za pět tisíc vám lidi odvezou, co budete chtít." I přes to všechno existují vozy, se kterými mají zloději hodně práce. "Těžko se krade Porsche, to je špička. Nové BMW nebo Subaru jsou také výzvou, jsou to dobře zabezpečené vozy. Francouzské značky se v posledních letech také hodně zlepšily. Naopak auta koncernu Volkswagen, včetně Škodovek, jsou v pohodě. Stejně tak Mercedesy, ty jsou pro zloděje jako stvořené." Zloději se obávají speciálně upravených vozů. "Například systém SON-AUTO je pro nás velkým rizikem. Je to elektronické zabezpečení, které vás jednoduše chytne. Počká si, až zasednete za volant, a pak vás v autě uvězní. Má speciální úpravu skel, takže nejdou jen tak vyrazit, a další vychytávky."
Policejní vybavení a metody zlodějů aut
Kradená auta často končí v specializovaných autoservisech, kam jsou dopravena nejrychlejší cestou. Transport vozidel zajišťují většinou samotní zloději, nicméně někdy se setkáváme i s velmi originálními způsoby. "Nedávno se opět objevil jeden způsob, který znám už od povodní na Moravě. Tehdy někdo potřeboval dopravit tři kradené vozy - dva golfy a passata. Využil kamion s návěsem v bílé barvě, předstíral, že je z Červeného kříže a tvrdil, že vezl humanitární pomoc na Moravu. Myslíte, že ho někdo kontroloval? Během pražských povodní se stala podobná situace. Kamion přijel z Vsetína s přepravou, která na první pohled vypadala jako balení vody pro dobrovolníky. Skutečnost však byla taková, že pod plachtou se skrývala tři kradená auta. Takový nápad se vyplatil a ten, kdo vozidla dopravil, si přišel na 150 tisíc korun." Prý jsou též využíváni i korupční celníci. "Nedávno se stalo, že přes Folmavu v noci projelo šest golfů těsně za sebou, všechny kradené z Německa. Pak zamířily na plný plyn až do Domažlic. Za tím stála parta z pražských Stodůlek, které jsou známy jako centrum pražských zlodějů aut." Když se kradené auto dostane do autoservisu, začíná práce pro automechaniky. "Pokud dostaneme auto vyrobené před polovinou devadesátých let, není s ním taková práce. Nemá tolik ochranných prvků. S modernějšími vozy je to složitější. Na autech jsou pevné a tzv. plovoucí kódy. Pevné kódy jsou vždy na stejných místech, například u BMW to platí už řadu let. Plovoucí kódy mohou být kdekoliv. Pokud máte ale podrobný návod, neujde vám žádný detail."
Takový návod je součástí manuálu, který automobilka poskytuje policii. V tomto manuále jsou detailně popsány kódy všech výrobních řad a jejich přesné umístění na automobilu. Díky tomu mohou detektivové snadno najít všechny kódy, včetně skrytých plovoucích, a určit, zda se jedná o zcela legální vůz, nebo o kradený. Existuje však jeden háček: "Policie obdržela dvanáct takových knih. Jedenáct z nich máme my, lidé z podsvětí." Pevné kódy z kradených aut se nahrazují novými, nejčastěji pocházejí z havarovaných vozů. "Chcete změnit číslo motoru u BMW? Jednoduše vezmete starý motor s legálním číslem, z motorového bloku vyndáte vnitřnosti a nahradíte je díly z kradeného motoru. Je to sice trochu víc práce, ale nikdo vám nic nedokáže. Výhodou BMW je, že používají stále stejné motorové bloky, na kterých je výrobní číslo." Plovoucí kódy jsou obvykle k vozu přivařeny nebo přinýtovány. "Zručný automechanik to zvládne rychle. Problém je, že automobilka BMW do kódů a nýtů vkládá i speciální znaky, například tečku se znakem BMW. K tomu potřebujete speciální vybavení. Jak ho získat? Jednoduše, z oficiálních autoservisů. Mají ho k dispozici a po opotřebení by ho měli mechanicky zničit. Ale mohou ho také za 20 tisíc prodat mně. Co myslíte, že udělají?" Ani vozy Škoda, mimochodem u nás nejkradenější auto, před zloději neobstojí. "Škodovky mají asi sedm kódů. Ano, jsou nejkradenější, ale obvykle jsou rozebrány na náhradní díly nebo jsou vyváženy. Fabii by si pro své ježdění ukradl jen šílenec, protože je to aerodynamicky nevydařené auto a po 30 tisících kilometrech je zralé na renovaci podvozku. Navíc má identifikační zařízení ve střeše. Stačí přejet čtečkou přes střechu a zjistíte, co je to za vůz. Je přivařené zespoda na střeše, takže musíte sundat obložení, odstranit ho a místo něj přivařit nové, legální, což je další práce." Na českých silnicích podle odhadů jezdí statisíce kradených automobilů, většinou jde o vozy vyrobené přibližně do roku 1995. "Mladší automobily se vyvážejí, protože mají tolik ochranných znaků, že by mohly být odhaleny. Nejčastěji se exportují do Polska, i když tam místní policie na kradená auta poslední době tvrdě útočí, dále do Ruska, na Ukrajinu a do Bulharska. To je skvělá destinace, kde se k zákazníkům chovají férově. Na autech je napsáno: Ukradeno v Německu, Ukradeno v Česku, takže kupující přesně ví, kam s autem nesmí, protože by ho hned odhalili."
Internetové obchody s kradenými vozy
Podle Martina je proces převážení ukradených automobilů do zahraničí velmi přímočarý, avšak vyžaduje kontakty na celnici. "Systém funguje tak, že v České republice ukradnete auto, které má být prodáno třeba v Polsku. Nejprve auto vybavíte německými doklady. Poté využijete své kontakty na celnici, kde vám vyplní příslušné formuláře, prokazující legální transport automobilu z Německa do Polska přes české území. Musíte také složit záruku na clo, třeba 20 tisíc korun. Následně papírově převezete auto do České republiky, ačkoliv je fyzicky stále tady. Provedete papírovou opravu a odvezete auto do Polska. Stát vám pak vrátí složenou záruku," vysvětluje Martin.
Obchodování s kradenými vozy probíhá také na internetu, kde zúčastněné strany využívají speciálních elektronických poštovních schránek. Martin pokračuje: "Někdo si u nás objedná třeba mercedes. Naši lidé mu ho ukradnou, ale pokud se zákazník rozhodne auto neodebrat, vloží na web popis auta i s cenou a čekají na zájemce. Může se ozvat kupříkladu další zloděj aut z opačného konce republiky, který má již připravené doklady na podobné auto a potenciálního kupce."
Pro běžného člověka je nákup kradeného vozidla však mnohem náročnější. Pokud ho nekoupí v dobré víře v autobazaru jako zcela čisté. "Musíte mít nějaké kontakty. Předtím, než dostanete auto, musíte udělat spoustu práce. Na schůzku musíte jít vždy sami a při cestě na ni musíte postupovat podle instrukcí na mobilu. Například prvně jedete do Kladna, poté vás požádají, abyste jeli do Průhonic a posléze na severní výpadovku. Během těchto výletů vás zkontrolují, zda jste skutečně sami a zda vás někdo nesleduje. Po těchto kontrolách dojde k setkání, kde zaplatíte a dostanete klíče a doklady. O prodejcích se nic nedozvíte a jejich telefonní číslo je k ničemu. Máme na skladu asi sto předplacených SIM karet s novým číslem a pětistovkovým kupónem. Po každé akci použijeme nové číslo, které potom ihned zlikvidujeme. Výnos z obchodu to všechno pokryje ..."
Podle odborníků jsou krádeže osobních automobilů jednou z největších hrozeb pro společnost. "Pouze v minulém roce bylo na území České republiky ukradeno více než 22 tisíc automobilů. To znamená, že u nás je každé dvě hodiny ukradeno pět vozidel," říká Jiří Popek z Policejního prezidia ČR. Na druhou stranu, počet krádeží po boomu na začátku devadesátých let klesá. To je způsobeno stabilizací trhu a zvýšenou opatrností lidí, kteří se snaží své vozy lépe chránit. "Z toho důvodu se zájem o kradené vozy stěhuje více na východ, především do bývalých států Sovětského svazu a Jugoslávie," dodává Popek.
Leasingové podvody: strategie a trasy pašeráků
Pašeráci využívají tři primární trasy pro své nelegální operace. Nejvíce využívanou je severovýchodní cesta, která vede do Polska a poté pokračuje do Běloruska, Litvy, Ruska a na Ukrajinu. Další velmi často využívanou trasou je východní cesta směřující na Slovensko, odkud pokračuje do Polska nebo na Ukrajinu. Již méně využívanou, ale stále relevantní, je jihovýchodní trasa, která vede přes Slovensko a Maďarsko do zemí bývalé Jugoslávie, do Bulharska a někdy i do Turecka a dále. Kromě toho kriminalisté zaznamenávají signály o dalších trasách, jako je cesta přes Německo a Finsko do Ruska.
Jednu z kapitol tvoří i pronájmy automobilů získané legitimním způsobem, kdy zloděj se falešnými doklady pronajme automobil, který pak převeze do ciziny. Nicméně, klíčovou roli hrají leasingové podvody. Odborníci odhadují, že z celkového počtu odcizených automobilů jde zhruba o 40 procent případů tohoto druhu. Toto potvrzuje i člen zlodějského gangu, Martin. "Většina ukradených vozů typu "fabie" byla získána právě leasingovým podvodem. Je to přesně ten typ vozu, který by se vám pro obchod nevyplatil ukrást," konstatuje rezolutně.
Mechanické zabezpečení vozidel italské značky Bullock. Zabezpečení pedálů a volantu aut.
Zámek pedálů aut Bullock Excellence vyhodnocen jako nejlepší přenosné mechanické zabezpečení vozidel v Evropě.
Srovnávací testy pevnosti, odolnosti a trvanlivosti.
Hodnocení bylo organizováno a publikováno v anglickém motoristickém časopisu AUTOEXPRESS.